In de nieuwe digitale wereld wil je als B2B bedrijf opvallen. Dit moet ertoe leiden dat je nieuwe klanten kan acquireren. Het schrijven van teksten is voor veel B2B bedrijven een blok aan het been. Waar begin je? En hoe kader je onderwerpen goed af?
Maar eerlijk, als ondernemer, sales rep of marketeer praat je toch liever over jullie product of dienst? Podcasting maakt het mogelijk om het writer’s block weg te nemen, een consistente manier van content te creëren en mensen daadwerkelijk te inspireren.
In deze blog duiken we diep in de wereld van B2B podcasts en de voordelen ervan.
Wat is een B2B Podcast?
Een B2B podcast is een podcast geproduceerd door een bedrijf om autoriteit op te bouwen en potentiële klanten aan te trekken. Dit type contentmarketing maakt deel uit van je marketinstrategie. Zie het als het nieuwe bloggen. In plaats van dat je schrijft over een bepaald onderwerp, praat je er nu over.
De meest succesvolle B2B podcasts gebruiken doorgaans een interview format. In elke aflevering interviewt de host boeiende gasten en thought leaders en duikt in hun ervaringen en inzichten. Hierdoor probeer je je publiek te inspireren en om een actie te laten uitvoeren.
Dat podcast alleen maar voor Spotify is of Apple Podcasts, dat is verleden tijd. Door gebruik te maken van video krijgt je bedrijf daadwerkelijk een gezicht. Dit zorgt voor vertrouwen, want mensen doen zaken met mensen. En niet met bedrijven. Video zorgt er ook nog eens voor dat je makkelijk en snel op verschillende manieren content kan verspreiden.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld ‘Daalder denkt hardop’. Een podcast van BlackRock Nederland wat inzoomt op vragen uit de markt.
Voordelen van B2B Podcasts
Podcasts worden steeds sneller een van de populairste vormen van contentmarketing. Als we kijken naar het aantal blogs wat momenteel online staat, namelijk 600 miljoen met zo’n 3 biljoen blog posts (Growthbadger), is het niet gek om een ander speelveld te kiezen. Voor podcasting geldt dat er wereldwijd 5 miljoen shows zijn met 70 miljoen aflevering (Demand Sage). Waarvan de meeste podcasts al stoppen na 3 afleveringen (Disctopia). En daarvan gebruikte 19% nog maar video in 2021 (RiverSide FM). Een grote kans dus!
Enkele voordelen op een rij van het starten van een eigen B2B podcast.
- Thought leadership: Een podcast is het perfecte medium om kennis met de wereld te delen. Jij bent immers samen met je collega’s expert op een bepaald vakgebied. Het laat je toe om persoonlijke verhalen te delen en concepten diepgaand uit te leggen. Dit soort kennisoverdracht is simpelweg niet mogelijk in andere formats (zoals bloggen) waar gebruikers de neiging hebben om te scannen, over te slaan en snel te consumeren.
- Geen writer’s block meer: Podcasting kan een van de gemakkelijkste manier zijn om te praten over specifieke onderwerpen. Je hoeft dus niet uren meer te staren naar een leeg scherm totdat er inspiratie oppopt. Vertel wat je bezighoudt en wat je ziet in de markt.
- Unique Selling Point: Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarschijnlijk heb je een onderscheidende factor die jou onderscheidt van je concurrenten. Een B2B podcast geeft je een unieke kans om dat verhaal te vertellen zodat men je verhaal ook daadwerkelijk begrijpt.
- Makkelijk te consumeren: Podcasting is een van de weinige soorten content die onderweg beschikbaar is. Je publiek kan geen blogposts, nieuwsbrieven of LinkedIn posts lezen terwijl ze sporten, autorijden, de hond uitlaten of eten koken. Podcasts echter, die geen ogen of handen van de luisteraar vereisen en beschikbaar zijn op mobiele apparaten, vullen dit gat goed op. Geef de luisteraar wel de vrijheid door bijvoorbeeld ook video toe te voegen aan je podcast.
- Awareness creëren: Podcasting kan helpen om naamsbekendheid te creëren voor je bedrijf. Dit is een van de grootste obstakels waar de meeste organisaties tegenwoordig mee te maken hebben, vooral als je geen miljardenbedrijf bent met onbeperkte liquide middelen. Als je inhoud van hoge kwaliteit levert die je publiek onderwijst, informeert of vermaakt, is de kans groter dat ze je merk onthouden en terugkomen voor meer. Na verloop van tijd zal dit helpen vertrouwen op te bouwen bij je publiek.
- Co-creatie: Een van de beste manieren om jezelf te presenteren als een thought leader in je branche is door samen te werken met andere gerenommeerde experts en ondernemers. Als je een bekende persoonlijkheid uitnodigt voor je show, zal een deel van hun vertrouwen en waarde op jou overgaan, tenminste in de ogen van je publiek.
- Geef je bedrijf een gezicht: Mensen willen een menselijke band opbouwen met mensen, maar B2B-bedrijven komen vaak kil en zakelijk over. Podcasting geeft je merk een stem. Het helpt je publiek in contact te komen met echte probleemoplossers die dezelfde problemen hebben meegemaakt zoals bijvoorbeeld zijzelf. Je kunt dit effect versterken door de mensen van de werkvloer te interviewen in je podcast.
- Content machine: Door de opkomst van AI kan je makkelijk en snel een podcast omzetten naar tekst. Dit zorgt ervoor dat je met één aflevering een SEO blogpost kan publiceren, verschillende video snippets, LinkedIn posts en een YouTube video. (Zie de afbeelding voor het WYS content framework)
Bij WYS helpen we bedrijven om B2B podcasts te maken. Met onze drive-in podcast studio komen we maandelijks bijvoorbeeld vier afleveringen van 15 minuten opnemen. Dit stelt je in staat om een content machine te bouwen. Wil je hierover meer weten? Bekijk dan onze pagina over het starten van een B2B podcast hier. Wil je gelijk meer informatie aanvragen, plan dan hier een kennismakingsgesprek in.