Laat je propositie niet naar de achtergrond vervagen
Als bedrijf dat actief is in de zakelijke dienstverlening is de concurrentie vaak hevig. Althans, zo lijkt het van de buitenkant.
Voor de buitenwereld is het lastig te zien waar: boekhouder X zich onderscheidt van boekhouder Y. Of waarom is het ene recruitmentbureau beter dan het ander? Er is vrijwel altijd een unieke propositie, alleen wordt deze niet duidelijk overgebracht.
Zakelijke diensten verkopen: hoe werkt dat?
Zakelijke diensten verkopen is lastig
In de zakelijke dienstverlening zijn de sales cycli lang en onvoorspelbaar. De impact op het wisselen van dienstverlener vaak groot voor de klanten. Dit maakt het extra belangrijk om veel in contact te zijn met je doelgroep over verschillende kanalen met de juiste propositie.
Om tot een goede online propositie te komen gaan we aan de slag met het strategisch groeiplan.
Hier gaan we aan de slag met:
- Value proposition.
- Wie is de ideale klant?
- Concurrentieanalyse.
- Nulmeting marketing en sales.
Nieuwe manier van sales en marketing
Wanneer de marketing aanslaat, veranderd dit hoe je altijd gewend was om marketing en sales aan te pakken. Met account-based marketing gaan we op een creatieve manier achter de doelgroep aan, zodat zij je propositie leren kennen.
Daarnaast zorgen we er voor dat je bekend wordt in de markt waar je actief bent, zodat de droomklanten naar jou toe komen in plaats van andersom.
De kracht hiervan is:
- Je spreekt alleen de klanten aan waar je van droomt.
- Je bent constant in contact met je doelgroep.
- Je doelgroep weet waarvan je bent en weet je te vinden wanneer ze je nodig hebben.
- Dit zorgt voor meer omzet.
Meten van KPI's
Het is belangrijk om de resultaten te meten van de marketing investeringen. Wij sturen met onze werkzaamheden niet op het aantal leads. Waarom niet? Omdat leads geen waarde hebben, zoals je zelf herkend, is beter om 10 goede klanten te hebben die precies passen binnen het profiel dan 20 leads die dit net niet zijn.
Deze resultaten van bekendheid in de markt kunnen we op verschillende manieren meten:
- Branded searches: we meten hoe vaak er gezocht wordt via Google op je merknaam.
- Interactie en bezoekers op LinkedIn: de doelgroep gaat je actief volgen op Linkedin en door de interactie op te zoeken zullen er nieuwe deuren geopend worden.
- Sales funnel: het CRM met de deals en contactmomenten zal na verloop van tijd steeds voller worden en/of meer klanten waar je écht voor wilt werken.