Het belang van B2B Influencer Marketing.

3/7/24
|
Leestijd: 5 minuten
Tags:
B2B influencer marketing

B2B Influencer Marketing is een opkomende trend in de marketingwereld. Zeker in tegenstelling tot traditionele marketingmethoden, vertrouwt Influencer Marketing op het gebruik van invloedrijke personen om producten of diensten aan te bevelen. Deze invloedrijke personen (bekend als influencers) kunnen helpen om merkbekendheid te vergroten en je doelgroep te bereiken. Maar waarom is B2B Influencer Marketing zo belangrijk? In deze blog zullen we de voordelen van B2B Influencer Marketing bespreken en laten we je zien waarom het absoluut meegenomen moet worden in je marketingstrategie in 2023. We zullen onderstaande vragen behandelen

  1. Wat is B2B Influencer Marketing?
  2. Voordelen van B2B Influencer Marketing
  3. Hoe je B2B Influencer Marketing kunt implementeren
  4. Veelgestelde vragen over B2B Influencer Marketing
  5. Onze conclusie

 

Wat is B2B Influencer Marketing?

In onze vorige blog bespraken we het uitgebreid: wat is B2B influencer marketing nu eigenlijk? Kort samengevat:

B2B influencer marketing is de samenwerking tussen bedrijven en experts uit een specifieke branche om naamsbekendheid te vergroten en zakelijke beslissers te overtuigen van de waarde van producten of diensten. Hoewel influencer marketing voornamelijk bekend is van B2C-campagnes, wordt het in de B2B-wereld steeds vaker toegepast en behalen veel verkopers er flinke successen mee. De business influencer rol kan veel verschillende vormen aannemen en het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om deze effectief in te zetten. Enkele tactieken die zich hier goed voor lenen zijn posts via sociale media, blogs, podcasts, webinars en andere digitale kanalen.


Voordelen van B2B Influencer Marketing

Het opnemen van B2B Influencer Marketing in je marketingstrategie kan een aantal voordelen bieden, waaronder:

  1. Vergroten van naamsbekendheid - B2B Influencer Marketing kan helpen om je merknaam te vergroten waardoor je sneller een doelgroep bereikt op een specifiek digitaal kanaal. 
  2. Opbouwen van vertrouwen - Door het gebruik van influencers kunnen bedrijven het vertrouwen van een bepaalde doelgroep winnen. Influencers hebben namelijk al een bepaald niveau van vertrouwen en geloofwaardigheid opgebouwd bij volgers, en dit kan overgaan op een bedrijf dat ze aanbevelen.
  3. Verbetering van de SEO - Door het gebruik van influencers en hun bereik (voornamelijk een blog op hun website), kan B2B Influencer Marketing helpen bij het verbeteren van SEO ranking en het vergroten van je organische online zichtbaarheid.
  4. Genereren van leads - B2B Influencer Marketing kan absoluut helpen bij het genereren van leads en conversies, door het bereiken van een nieuwe doelgroep die mogelijk nog niet bekend is met je bedrijf. 

Hoe je B2B Influencer Marketing kunt implementeren

Om B2B Influencer Marketing effectief te implementeren, kan je een aantal stappen volgen:

  1. Identificeer je doelgroep - Zorg ervoor dat je weet wie je doelgroep is en waar ze actief zijn op sociale media en andere digitale kanalen.
  2. Zoek de juiste influencers - Identificeer de influencers die een goede match zijn met je doelgroep. Dit kan worden gedaan door te kijken naar bereik, post frequentie en betrokkenheid. Je kunt ook zoeken op social media-kanalen met zoekwoorden en hashtags die relevant zijn voor jouw bedrijf.
  3. Bouw een relatie op met de influencers - Voordat je hen vraagt om producten of diensten aan te bevelen, is het belangrijk om een goede relatie op te bouwen met de influencers. Dit kan worden gedaan door hun content te volgen, hen te taggen in berichten en hen te betrekken bij je bedrijf.
  4. Werk samen met de influencers - Werk samen met de influencers om content te creëren die past bij je bedrijf en hun volgers. Dit kan worden gedaan via social advertising, affiliate marketing of gastbloggen.
  5. Meet en evalueer je resultaten - Het is belangrijk om je resultaten te meten en te evalueren om te zien of een B2B Influencer Marketing campagne effectief is geweest. Dit kan je bijvoorbeeld volgen door het meten van website verkeer, conversies, bereik en betrokkenheid van sociale media posts.

De twee meest gestelde vragen over B2B Influencer Marketing

  1. Wat is het verschil tussen B2B en B2C Influencer Marketing?

Oké, hier alvast een inkopper. B2B Influencer Marketing richt zich op het bereiken van zakelijke doelgroepen en het bevorderen van zakelijke commercie, terwijl B2C Influencer Marketing zich richt op het bereiken van consumenten en het bevorderen van consumentenproducten. Logisch toch? Maar het voornaamste verschil is de lengte van samenwerking. Binnen B2B zijn salescycli lang, de methode van een B2C influencer is dan ook niet wenselijk. Je post eenmaal iets op een sociaal kanaal en de samenwerking is klaar. Binnen de B2C werkt dit nog steeds. Men ziet iets en koopt het. Maar binnen de B2B wereld, werkt dit minder. Er zijn meerdere touchpoints nodig bij meerdere personen, voordat er überhaupt wordt nagedacht om te kopen. Een lange termijn samenwerking met een B2B influencer is dan ook wenselijk. En het liefst ook nog eens op verschillende platformen.

  1. Hoe meet je het succes van een B2B Influencer Marketing campagne?

Het succes van een B2B Influencer Marketing campagne kan worden gemeten aan de hand van verschillende KPI's (Key Performance Indicators). Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Bereik: Meet hoeveel personen de campagne heeft bereikt en hoeveel van hen interactie hebben gehad met de inhoud die door de business influencer is gedeeld. Dit kan worden gemeten aan de hand van het aantal weergaven, likes, shares, reacties en vermeldingen op bijvoorbeeld sociale media.
  • Engagement: Meet hoe betrokken de doelgroep is bij de campagne. Dit kan worden gemeten aan de hand van de verhouding tussen het aantal personen dat de inhoud heeft gezien en het aantal personen dat daadwerkelijk interactie heeft gehad met de inhoud, zoals het aantal reacties, vermeldingen en shares.
  • Conversie: Meet het aantal marketing qualified leads dan wel sales qualified leads dat is gegenereerd als gevolg van de campagne. Dit kan worden gemeten aan de hand van gegevens over website verkeer, zachte conversies en harde conversies op de website. 
  • ROI: Meet het rendement op de investering in de campagne. Dit kan worden berekend door de kosten van de campagne af te zetten tegen de waarde van de gegenereerde leads, offertes of daadwerkelijke closed deals.
  • Merkbekendheid: Meet hoe de merkbekendheid van het bedrijf is veranderd als gevolg van de campagne. Dit kan worden gemeten aan de hand van surveys en zoekopdrachten op Google (kliks door organisch verkeer op merknaam) gaat omhoog  of sociale media (meer bezoekers bedrijfspagina LinkedIn).

Door deze KPI's te volgen, kun je het succes van de B2B Influencer Marketing campagne meten en strategie aanpassen om betere resultaten te behalen.

Concluderend

B2B Influencer Marketing kan een krachtig hulpmiddel zijn om merkbekendheid te vergroten, vertrouwen op te bouwen en leads te genereren. Door het volgen van de stappen om B2B Influencer Marketing effectief te implementeren, het meten en evalueren van resultaten, kun je ervoor zorgen dat een campagne succesvol is. Dus, als je op zoek bent naar een nieuwe manier in 2023 om je marketingstrategie te verbeteren, is B2B Influencer Marketing zeker de moeite waard om te overwegen.

TL;DR

Om B2B Influencer Marketing goed uit te voeren, moet je je doelgroep identificeren, de juiste influencers vinden, een relatie met hen opbouwen, samenwerken om content te creëren, je resultaten meten en evalueren. Een samenwerking tussen bedrijven en experts in de industrie kan helpen bij het vergroten van de naamsbekendheid, het opbouwen van vertrouwen, het verbeteren van de SEO en het genereren van leads.


Meer blogs

4 min leestijd

LinkedIn posting: hoe één post 250+ leads opleverde met Mikula Ristic

5 min leestijd

Organische marketing voor de B2B met Daniël Kuipers

5 min leestijd

Kan marketing de wereld redden? Met Roos van Duijnhoven

4 min leestijd

Het grote marketing plaatje met Christ Coolen

4 min leestijd

Hoe lanceer je binnen 4 weken een krachtige B2B propositie?

4 min leestijd

Hoe je marketing werkzaamheden organiseren?

6 min leestijd

Organisch groeien op LinkedIn met Mikula van de Ghostwriting Agency

4 min leestijd

De Toekomst van Content en SEO voor B2B bedrijven: Authentiek, Multimediaal en Persoonlijk

4 min leestijd

Het Belang van een No-Brainer Aanbod in B2B Marketing

4 min leestijd

Podcast Strategieën voor Succes in de B2B-Wereld met de Podcastguru

5 min leestijd

Ontdek de Kracht van B2B Influencers in B2B Marketing

5 min leestijd

B2B Marketing Plan voor Succes in de Zakelijke Dienstverlening

De intensiteit van de verkoopcyclus reflecteert de zorg die klanten besteden aan elke keuze, met reputatie en betrouwbaarheid als hun kompas.

4 min leestijd

De Rockefeller Habits: Een Leidraad voor Bedrijfssucces in B2B-marketing

Leestijd: 3 minuten

Wat is LinkedIn Ghostwriting?

Ontdek de details van LinkedIn ghostwriting en hoe het je kan helpen om je online reputatie en personal branding te verbeteren.

Hoe bouw je een succesvolle blog: 3 Essentiële Pilaren

5 minuten leestijd

De Verschuiving in B2B Marketing en Websites: Een Nieuw Tijdperk voor Marketeers en Ontwerpers

4 minuten leestijd

Het Belang van het Onderscheid tussen Concrete en Latente Behoeften

Leestijd: 10 minuten

Het digitaliseren van klantreizen in B2B markten

Het digitaliseren van klantreizen in B2B markten. Wat is daar wetenschappelijk over bekend?

6 minuten leestijd

De Kracht van Herhaling in B2B Marketing: Een Diepgaande Kijk op Remarketing

Remarketing is het opnieuw engageren van mensen die al eens eerder contact hebben gehad met jouw merk of bedrijf, ongeacht het kanaal.

6 minuten leestijd

LinkedIn Thought Leadership Ads voor B2B Marketing

Een van de meest recente ontwikkelingen die veel marketeers nog niet volledig hebben ontdekt, zijn de LinkedIn Thought Leadership Ads.

5 minuten leestijd

De Kracht van het Content Framework: Slimme Marketing voor B2B Bedrijven

Onlangs hebben de consultants van WYS: Anne Jan en David een podcast opgenomen waarin ze dieper inging op het content framework.

6 minuten leestijd

Trends binnen Meta voor B2B in 2023

Onlangs hadden we het genoegen om een aflevering van "Wyze Woorden" op te nemen met Pepijn Hufen.

Leestijd: 8 minuten

Voordelen van een B2B podcast

Het starten van een B2B podcast zorgt voor een consistente manier van content. Benieuwd naar de voordelen?

Leestijd: 3 minuten

Wyze woorden de podcast - Aflevering 1: Wie is WYS?

De podcast is dan nu echt van start. Bekijk 'm op YouTube of luister op Spotify!

10 min leestijd

Hoe verhoog je jouw B2B marketing en sales productiviteit: 3 strategieën

Bain & Co heeft ontdekt dat productiviteitsleiders systematisch over een periode van jaren drie gebieden aanpakken.

Leestijd: 3 minuten

Waarom de 'Dark Funnel' een cruciale rol speelt in digitale marketing.

Omdat veel van deze touchpoints niet worden gemeten of gevolgd door CRM-systemen, hebben bedrijven de neiging om ze over het hoofd te zien.

Leestijd: 3 minuten

Waarom persoonlijke posts meer likes en reacties krijgen dan zakelijke posts.

Meer likes, reacties en betrokkenheid genereren met persoonlijke posts.

Leestijd: 4 minuten

Vergroot je autoriteit en bereik; als Linkedin expert.

Laat je expertise zien en win het vertrouwen van je doelgroep.

Leestijd: 6 minuten

Met thought Leadership de 'go-to' expert worden in je vakgebied.

Thought leadership draait om het delen van kennis en inzichten die anderen kunnen helpen groeien en leren.

Leestijd: 3 minuten

De 5 beste B2B marketing podcasts van dit moment.

Leer meer over de meest informatieve en vermakelijke b2b marketing podcasts van dit moment en ontdek hoe ze jou kunnen helpen om je marketingvaardigheden te verbeteren.

Leestijd: 5 minuten

Het belang van B2B Influencer Marketing.

Leer waarom B2B Influencer Marketing cruciaal is voor je bedrijf en hoe je eraan kunt beginnen.

Leestijd: 7 minuten

Wat is B2B influencer marketing?

B2B influencer marketing is nog niet breed geaccepteerd en onbekendheid blijft op vele vlakken bestaan.

Nieuwsgierig naar onze aanpak?